37+0

Jaha, då är de alltså vecka 38 vi går in i idag.. Nu kan den lilla komma i princip när som.
Känner inte alls att de är dags, känns som de va igår som vi fick reda på att de växer en liten i magen. De är helt overkligt, både för mig och för christian tror jag.
Tycker de ha gått så himla fort..

Många som frågat om jag inte haft något speciellt som jag varit sugen på.. Kan inte säga att de varit något speciellt, ett tag var de ju chokladbollar som jag gjorde några dagar i streck men sen försvann de och ha inte haft något speciellt sen heller på just matfronten.
Däremot så har jag haft mycket konstigheter för mig när de gäller mitt luktsinne.
spritpennor, bensin, avfettningsmedel, träolja, bilavgaser är några saker som jag fått "dille" på. Inga bra saker att sniffa in direkt. Tokigt!

Har ett måste som jag måste göra denna veckan. Jag har fortfarande inte packat BB-väskan, så de är en sak som jag verkligen måste ta tag i de kommande dagarna.
Annars så e allt inhandlat till bebben kommer, Bara spjälssäng och allt som tillhör de som ska stå här hemma tills vi kommer hem från BB. Svärmor och svärfar ha ju lovat att fixa de.

Annars mår jag bra, förutom foglossningen som har varit ett problem under i stort sett hela graviditeten. Ha även fått så otroliugt svårt att sova om nätterna, men kan ligga och sova flera timmar mitt på dagen utan problem.

IMorgon är de sista föräldragruppen, Chrisitan har varit med på varenda en. Han som itne skulle vara med på mer än första gången. Men ska inte klaga över de, är så glad att han ha varit med mej.

Bild på magen får ni någon gång i veckan, ha inte ork att ställa mig och posa framför spegeln nu:P



Beräknat förlossningsdatum: 2011-06-19
Barnet blev till omkring: 2010-09-26
Du är i vecka: 38
Du är i månad:
9
Antal graviditetsveckor och dagar: 37 veckor 0 dagar
Antal dagar kvar till förlossningen: 21

Vecka 38

Barnet:

Vikten är oftast mer än 3 kilo.

I flera veckor har din bebis utveckling mest handlat om förbättringar av organens funktioner, inte någon uppbyggnad av dem. Hjärnan och nervsystemet utvecklas fortfarande och fungerar bättre för varje dag, och kommer att fortsätta att utvecklas långt efter det att bebisen är född. Ja, faktiskt ända upp till sena tonåren.

Nu betraktas barnet som fullgånget. När är det dags att föda, då? Du kan önska i morgon, men det är barnet som alldeles på egen hand bestämmer det. Forskning visar att våra gener avgör hur länge vi stannar i livmodern. Barnet har det programmerat i sig, från arvet från dig och från pappan. Det finns inte mycket du kan göra åt saken, förutom att vänta.

Mamman:

Svårt att sova

Barnet räknas alltså som fullgånget och många föder i den här veckan. Det är barnet själv som bestämmer när det är dags att födas. Forskning visar att graviditetslängden finns programmerad i arvsanlaget. Det är nedärvt från dig och din partner och har bestämts efter vad som är en normal graviditetslängd i just ert fall.
Har du inte packat din bb-väska är det hög tid att du gör det. Låt den stå redo så att du inte behöver tänka på om du fått med dig allt när värkarna väl startar. Det är mycket barn i magen och moderkakan är mellan 20-25 cm i diameter. Den väger ungefär ett halvt kilo och det är av stor
betydelse att den fungerar fullt ut. Du kan känna hur barnet trycker och pressar nedåt mot underlivet. Många barn sjunker ännu djupare ner. Ditt bäcken är något vidgat och barnets skallben
har förmågan att omforma sig för att passa in i förlossningskanalen. Det kan vara svårt att hitta bekväma ställningar att sitta och ligga i. Magen är hela tiden i vägen. Du väntar på det första riktiga tecknet på att förlossningen startar.


Kommentarer
Postat av: Cherie Mårtensson - I väntan på liten

Härligt att det är så nära nu :)

2011-05-29 @ 12:52:33
URL: http://mammacherie.se
Postat av: Maja

Nu närmar vi oss BF med stormsteg :)

2011-05-29 @ 16:59:05
URL: http://lillpyretsmamma.blogg.se/
Postat av: Jennie - Med bebis i magen

Inte lång tid kvar nu, bara de sista veckorna :) nervös?

2011-05-30 @ 20:39:55
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Jennie - Med bebis i magen

sv: Nä jag är inte alls nervös, jag bara längtar. Vill ha ut ungen nu och mysa i massor :) haha! Men det finns inte så mycket man kan förbereda sig inför en förlossningen utan man får ta varje värk som den kommer..

2011-05-31 @ 10:15:34
URL: http://jenniezen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Varit här förr?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Du glömmer väl inte att skriva in din bloggadress?

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0