Graviditetsvecka 18

Idag går vi in i vecka 18.

Om exakt en vecka så är de dags för ultraljud, de ska vli så roligt och spännande. De bli ju mera vekligt då, nu tänker jag inte så mycket på att jag e gravid faktikst.

Har börjat känna av små konstiga rörelser i magen som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad de är. 


Vecka 18

Barnet:

Öronen är på plats

Din bebis kan grimasera nu, musklerna i ansiktet är tillräckligt utvecklade. Vilket betyder att den skulle kunna göra en min åt dig. Men det är inte medvetet. Än.

Hon eller han fortsätter att växa och utvecklas, men nu saktar takten ned lite.

Öronen sticker nu ut från huvudet och har nått sitt slutgiltiga läge. Ögonen har flyttats fram i ansiktet. Ögonen har ögonbryn och tecken på ögonfransar. Näthinnorna reagerar på ljus, fast ögonlocken är fortfarande stängda.

Mamman:

Dags för ultraljud

Nu har du chansen att hälsa på din bebis där inne i magen. Runt vecka 18 till 20 erbjuds du nämligen en ultraljudsundersökning.
För många är det en fantastisk upplevelse att se sin bebis med egna ögon, kanske för första gången. För pappan eller partnern är det här vanligtvis första gången han eller hon verkligen, verkligen förstår att det är ett barn på väg. Helt plötsligt blir allt så verkligt där i ultraljudsrummet. Verkligen verkligt.

Eftersom ultraljud är ett slags fosterdiagnostik är det naturligtvis helt frivilligt.




Kommentarer
Postat av: Angelica - Gravid v33

Mysigt med RUL!! Lycka till:)

2011-01-11 @ 13:55:24
URL: http://mariaangelicasofia.wordpress.com
Postat av: Jennie ♥

så mysig mage syster!

2011-01-11 @ 19:31:15
URL: http://jennsiii.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Så stor är du inte! Jag tror minsann att det bara ligger en liten krabbat där inne! :) Visst är det mysigt när den börjar kännas och magen putar ut!

2011-01-12 @ 10:07:43
URL: http://alexlindstrom.blogg.se/
Postat av: Angelica - Gravid v33

Förstår jag! Jag kom ihåg hur spänd jag var :)



Idag mår jag bättre! Inte lika mycket Förvärkar och ont. :) hur mår du?

2011-01-12 @ 11:10:09
URL: http://mariaangelicasofia.wordpress.com
Postat av: Liinda

Aaa den växer! :-D jag lääängtar hahaha

2011-01-19 @ 09:40:10

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Varit här förr?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Du glömmer väl inte att skriva in din bloggadress?

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0