24+1

Vecka 25 alltså, tiden går fort ändå fast att man tycker de är jätte segt.
idag är de 111 dagar kvar till BF, 3månader.. Helt sjukt, börjar känna lite smått panik med alla förberedelser.

Har inte börjat köpa några bebiskläder, vagnen är inte beställd m.m

Fick faktiskt bebiskläder av svärmor häromdagen.. Jätte söta, och såå små.. Tänk att vi snart ha en liten bebis i famnen..

Nästa vecka ska jag till barnmorskan, va nästan säker att de va denna veckan men när jag kollade i kalendern så va de nästa vecka.

Idag har jag mått illa nästan hela dagen och haft typ mensvärk..Men de är bara att stå ut, kommer ju få något underbart utav de<3

Vecka 25
Barnet:

Skelett hårdnar

Titta på bebisens händer, helt klara, fullt funktionsdugliga, med små fingernaglar och fingeravtryck. Han eller hon använder sina händer för att upptäcka olika kroppsdelar. Det känner bara, ögonen är fortfarande stängda. Men med helt utvecklade med ögonfransar som ska skydda ögonen efter förlossningen.

Bebisens dygnsrytm är mer tydlig, han eller hon har skaffat sig lite mer bestämda tider för att vara vaken och sova.

Skelettet fortsätter att hårdna.

Mamman:

Den tredje trimestern

Välkommen in i tredje trimestern! Livmodern är stor som en fotboll, och når nu halvvägs mellan naveln och bröstbenet.

Det här är den vecka då många gravida kvinnor upplever att tröttheten, yrseln och springandet på toaletten ökar igen. Om du tillhör dem som lätt får urinvägsinfektion så ska du vara extra uppmärksam på symptom som sveda och trängningar när du kissar. Gravida kvinnor får lättare urinvägsinfektion än vanligt. Drick mycket, gärna vatten med citron eller tranbär i, för att förebygga besvär.

Runt vecka 25 går de festa gravida kvinnor till barnmorskan för kontroll. Nu börjar mätningen av livmoderns tillväxt. Med ett måttband mäter barnmorskan måttet mellan blygdbenet (symfysen) och livmoderns övre kant (fundus). Det så kallade SF-måttet ritas in på en kurva. Normalvärdet ligger just nu på plus, minus 23 centimeter. Det spelar inte så stor roll hur just ditt mått är. Det viktiga är att måttet följer sin egen kurva utan några dramatiska avvikelser uppåt eller nedåt. Men det är inget du behöver fundera på, allt det här håller din barnmorska reda på.






                                       
                                                       Söta kläderna jag fick av svärmor.


 24+1


Kommentarer
Postat av: Marie

Hej! Kul att du gillar bloggen =)

Vi har bf den 3:e juni och det är en liten prinsessa vi väntar =) Vet ni könet eller??

Jag läser nästan också bara mammabloggar nu för tiden. Man blir lite insnöad när man är gravid =P

Kram

2011-02-28 @ 17:47:56
URL: http://thefairytales.blogg.se/
Postat av: Alexandra || Oändlig väntan

2011-02-28 @ 18:04:17
URL: http://alexlindstrom.blogg.se/
Postat av: Alexandra || Oändlig väntan

Du börjar bli en tjockis du med nu! :) Mysigt!

Vi har fått exakt samma kläder som ni har fått ! :) Ganksa kul faktiskt, fick det av en vän i sthlm på posten här omdagen! ;)

Puss!

2011-02-28 @ 18:05:36
URL: http://alexlindstrom.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag håller helt med. Man jämför och tar åt sig tips och råd ifrån de som redan fått sin lilla.



Jag har haft en otroligt bra graviditet med noll illamående och allt sånt många lider utav i början. Däremot har jag börjat få det jobbigare nu sen några veckor tillbaka med foglossningar, halsbränna och sura uppstötningar. Och nätterna ska vi inte ens tala om. Jag kan inte sova alls för jag vaknar stup i ett och är kissnödig eller hungrig eller vad som helst. Men fogarna är värst. Ibland kan jag inte ens gå i mer än 2 min när jag är ute med hunden förns jag får världens kramp, men ibland kan jag gå hur lätt som helst. Det är olika från dag till dag.

Har du haft några "besvär" i din graviditet?

Kram

2011-02-28 @ 18:18:34
URL: http://thefairytales.blogg.se/
Postat av: Angelica - Gravid v39

Den dressen är ju jättefin! Sån vill jag med ha :D

2011-02-28 @ 19:48:19
URL: http://mariaangelicasofia.wordpress.com
Postat av: Angelica - Gravid v39

Den dressen är ju jättefin! Sån vill jag med ha :D

2011-02-28 @ 19:48:23
URL: http://mariaangelicasofia.wordpress.com
Postat av: Angelica - Gravid v39

Den dressen är ju jättefin! Sån vill jag med ha :D

2011-02-28 @ 19:48:27
URL: http://mariaangelicasofia.wordpress.com
Postat av: Marie

Ja visst har tiden gått fort. Snart snart är våra bebisar här =)

2011-02-28 @ 21:25:43
URL: http://thefairytales.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Varit här förr?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Du glömmer väl inte att skriva in din bloggadress?

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0