14+6

I Tisdags ringde jag för att boka tid för ultraljud.
Så den 18 Januari  bli de ultraljud på Näl. Så otroligt spännande.
Då bli de liksom mer vekrligt att de är en liten krabat i min mage.

Tänkte att jag skulle tagit en bild på magen och lagt ut idag men då var de förstås inga batteri på kameran, så de få komma nåogn annan dag denna veckna.

Nu kommer lite fakta om vecka 15 som jag är i, men imorgon går jag in i vecka 16 

Vecka 15

Barnet:

Ögonbrynen börjar avteckna sig

Ögonen fortsätter att röra sig mot ansiktets framsida, men de är ännu inte riktigt framme på rätt plats. Ögonbrynen kan anas. Om din bebis dna pekar mot mörkt hår, så börjar produktionen av mörka pigment nu. Mot slutet av veckan kan hon eller han knyta sin lilla hand.

Lillhjärnan (som är en del av hjärnan) och ryggmärgen har nu bildats.

Huden är fortfarande så tunn att man kan se blodkärlen genom den.

Mamman:

Jag har ingenting att sätta på mig

För första gången i ditt liv kan du helt ärligt säga: "Jag har ingenting att sätta på mig!" Din midja syns helt enkelt inte till där den sågs senast. Nu har du en liten bula under naveln.

Eftersom din livmoder växer uppåt och utåt är det kanske inte så viktigt längre att snabbt hitta en toalett, trycket på blåsan har minskat.

Ditt hjärta har ökat sin kapacitet med 20 procent för att klara av att pumpa runt den ökade blodmängden, och för att kunna förse din bebis med syre. Det kan ibland ge hjärtklappning, men det är ingenting att oroa sig för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Varit här förr?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Du glömmer väl inte att skriva in din bloggadress?

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0